Jongeren (6-12j)

 

Voor 6- en 7-jarigen is er het speelse 'woordinitiatie'. Daar leren kinderen de eerste kneepjes van het vak: lichaamsopwarming, stemopwarming en dramatische expressie. Er wordt gewerkt met kleine tekstjes en toneelstukjes.

Vanaf 8 jaar kunnen leerlingen terecht inde lagere graad.
In de lagere graad leer je het ABC van het betere spreken en ontwikkelen zich de eerste verbale expressie en creativiteit. Je stapt in volgens je leeftijd (op 8 jaar in L1, op 9 jaar in L2 en vanaf 10 jaar in L3). Wekelijks krijg je 1 uur Algemene Verbale Vorming (AVV).

In de middelbare graad gaat de aandacht 3 jaar lang naar de nodige lichamelijke en artistieke expressie (1 u drama en 1u voordracht). In het derde jaar volg je 1u toneel gecombineerd met 1u voordracht.

In de hogere graad kies je je specialisatie uit de diverse opties : voordracht, welsprekendheid of toneel.
Je volgt wekelijks 1 u les in je specialisatie (voordracht, welsprekendheid of toneel), aangevuld met 1 uur repertoirestudie.

 

Vakinhouden

AVV

“AVV” of [aveve], niet te lezen als de merknaam van de boerenbond, maar wel

Algemene Verbale Vorming

Dit eerste woordvak voor de lagere schoolkinderen werd vroeger ook wel de ‘dictie’ genoemd.

In de cursus AVV leer je het ABC van het beter spreken en je krijgt de beginselen in toneel, voordracht en improvisatie. Je leert er niet alleen algemeen Nederlands spreken maar ook je stem goed gebruiken. Je leert hoe je je comfortabel en op je gemak kunt voelen voor een publiek. Je leert toneel spelen. Je leert over poëzie.

“Drama” is de groepsles voor de jongste jongeren van de middelbare graad.

In “drama” probeer je uit wat er allemaal mogelijk is op en naast de scène. Je ontdekt hoe je gevoelens bewust en onbewust kunt tonen, hoe je je lijf en je stem gebruikt om iets gedaan te krijgen van je tegenspeler. Je leert betekenis geven aan woorden, je leert hoe je je publiek meeneemt naar een verbeelde ruimte of tijd, je leert hoe je een publiek kan doen huilen, lachen, schrikken, … 

“Voordracht” is de woordles voor maximum 4 leerlingen per lesuur.

In “voordracht” leer je omgaan met tekstmateriaal: poëzie, verhalen, cabaret en korte dialogen. Hoe zit een tekst in elkaar? Wat doet die tekst met jou? Wat vind je ervan? Hoe zeg je je mening hierover? Hoe laat je die mening blijken in je zeggingskracht? Hoe vertel je deze tekst aan een publiek zodat de boodschap overkomt zoals jij dat wilt?

Repertoirestudie

“Repertoirestudie” of “RS”biedt je een prachtig palet aan van alles wat met de podiumkunsten te maken heeft. Het doel: je kijk op de kunsten vergroten, weten wat er in de wereld is, kennis maken met plagiaat of nieuwe creaties, … De vraag leren stellen: wat is kunst? Om een antwoord hierop te vinden nemen we je mee naar boeiende voorstellingen, discussiëren erover, lezen tekstfragmenten, onderzoeken de creativiteit en de artisticiteit ervan. Verschillende stijlen en genres, tijdperken en culturen geven je in de hogere graad een bredere kijk op woord en poëzie, muziek en dans, film en theater in Vlaanderen en de wereld.        

Foto's: 
Nieuws Teasers: 

Nuttige Adressen

Hofstraat 13
9100
Sint-Niklaas
03 778 38 50
Hoogkamerstraat 1
9140
Temse
03 711 03 50
Nieuwstraat 6 (ingang via Lage Kerkwegel)
9170
Sint-Gillis-Waas
03 707 10 99
Polenlaan 46
9190
Stekene
03 789 01 38

Contact stadhuis

Grote Markt 1
9100 Sint-Niklaas
info@sint-niklaas.be
Tel.: +32 (0)3 778 30 00

Facebook Twitter